Életmentő napi rutinok

Austin Kleon szerint a kreatív alkotóknak is szükségük van egy heti 40 órás állásra. Steal Like an Artist c. könyvében önmagát egy “unalmas fickónak” nevezi, aki hétköznapokon kilenctől ötig dolgozik, és egy békés kertvárosi környéken él a feleségével és a kutyájával – és mindezt elengedhetetlennek tartja az alkotói pályája szempontjából.

Egy fix állás jótékony hatása a kreatív elmére szerinte abban mutatkozik meg, hogy kigördíti a következő akadályokat az alkotó elme útjából:

  • A túlélés miatti aggodalom – azzal, hogy biztosítja a megélhetést, energiát is szabadít fel azáltal, hogy az elmének nem kell a mindennapi túlélés aggályain rágódnia, ezt a figyelmt alkotásra fordíthatja.
  • Az unalom miatti apátia – bár látszólag rengeteg időt rabol el, ugyanakkor egy fix munkaidős állás ad egy folyamatos ritmust a mindennapoknak, a rendszeresség és a folyamatos élmények (munkába járás, munkahelyi események, mindennapos munkahelyi kapcsolatok, stb.) pedig elűzik az eseménytelen unalom fojtogató hatását a kreativitásra.

Most, hogy egy ideje állás nélkül itthon ragadtam, én is saját bőrömön tapasztalom a semmittevésnek ezt az elvileg paradicsomi állapotát, ami a gyakorlatban inkább megöli, mint táplálja az alkotókedvet.

Ezért az elmúlt időszakban igyekeztem a napirend, a mindennapi rutinok fontosságára fókuszálni, és most szeretnék veletek is megosztani néhány érdekes forrást és gondolatot, amik nekem nagy segítséget adtak.

Esti rutin

Azért kezdem az estivel a rutinok sorát, mivel egy kiadós, nyugodt alvás az alapja lehet egy jó napnak – a hiánya pedig a legjobb igyekezet mellett is rányomhatja a bélyegét egy körültekintően szervezett napra is. Emellett az esti rutin kialakítása megkönnyítheti a következő nap indítását.

Hogyan kerülj időben ágyba?

Ebben a youtube videóban Thomastól, a College Info Geek bloggerétől gyors összefoglalót kaphatunk a jól kiválasztott lefekvési idő miértjéről és hogyanjáról, és szintén tippeket ad az esti rutin kialakításához.

Néhány gondolat:

  • Mivel modern világunkban az ébredéssel sem szoktunk arra hagyatkozni, hogy “majd felébredek, ha kipihentem magam”, ezért a lefekvéssel sem hagyatkozhatunk arra, hogy “majd lefekszem, ha fáradtnak érzem magam”.
  • A legjobb a lefekvésre is ugyanúgy beállítani egy emlékeztetőt, mint ahogy az ébresztésre tesszük.
  • Ha tehetjük, az ébredés és az elalvás ideje is legyen egy rendszeres, és igyekezzünk úgy kiválasztani az elalvás idejét, hogy ne csak az alvásigényünkhöz, de az alvásciklusunkhoz is igazodjon. (Ebben segíthet a sleepyti.me honlap.)
  • Alakítsunk ki egy esti rutint, ami segít fokozatosan kivezetni minket a nappali teendőkből – ténylegesen és lélektanilag is –, és már a lepihenésre hangol. (Ez tartalmazhat tisztálkodást-szépítkezést, olvasást, meditációt, naplóírást, stb.)

Hogyan tervezd meg a következő napot?

Kara, a BohoBerry.com bloggere egy videójában bemutatta az esti tervező rutinját, amelynek során átnézi a naptárát és felvázolja a másnapi teendőit és időbeosztását.

Ahogy elmondja, az előre tervezés abban segít, hogy másnap már céltudatosan ébredjünk, készen várjunk minket egy előre elkészített terv, és így a nap során “mindig tudjuk, hol kellene most lennünk”.

Reggeli rutin

Egy nyolctól négyig tartó munkanap során, különösen ha az ember nem született reggeli pacsirta típus, ráadásul még hosszú távolságokat is kell ingáznia, nehéz dió egy reggeli rutin kialakítása. Most, hogy nincsenek reggeli kötöttségeim, sokkal szabadabban foglalkozhatok a reggeli rutinokkal és azok hasznával, de van, ami még rohanós reggeleken is kamatoztatható az alábbiakból.

Miracle Morning, az életmentő reggeli rutin

Szintén Kara blogján találkoztam először a Miracle Morning rutinnal, aminek ötlete Hal Elrod azonos című könyvéből származik. Ez a rutin azt javasolja, hogy minden napunk napindító rutinjában kapjon helyet a következő hat dolog:

  • csend (meditáció),
  • pozitív megerősítések,
  • vizalizáció,
  • testmozgás,
  • olvasás és
  • írás,

annak érdekében, hogy egy ihletettebb, koncentráltabb, energikus és pozitív hangulatban induljon minden napunk. (A könnyebb megjegyezhetőség kedvéért ezt a gyakorlatsort angolul lifeSAVERs, azaz életmentő gyakorlatsornak nevezik, ahol a SAVERS mozaikszó a silence, affirmations, vizualization, exercise, reading, scribing szavakat foglalja magában.)

Hosszadalmas gyakorlatnak hangzik, és valóban akár órákra is nyúlhat ráérős, hétvégi (vagy munkanélküli) reggeleken, de rövidített verziójában akár hat percbe is belesűríthető, ha minden lépésre mindössze egy-egy percet szánunk.

Test és lélek

Egy (illetve rögtön kettő) valóban időigényes reggeli rutint pedig már itt a Kincsesfüzeten is megosztottam korábban, méghozzá amikor összevetettem, hogyan kombinálja Stephanie Nielson a reggeli gyalogtúrát, Marla Cilley (a “FlyLady”) pedig a reggeli házimunkát a lelki élettel.

Munkarutinok – Találd meg a fókuszt!

Ha azt hittem, egy kilencórás munkanap és több óra ingázás után este, kimerülten hazaesve nehéz megtalálni magamban az erőt, hogy a céljaimra, a blogra, az alkotásra koncentráljak, hát most legalább megtudtam, hogy akkor sem könnyebb rálelni magamban ugyanerre az erőre, amikor a napjaimat hasonló arányba a videójátékok és a sorozatmaratonok töltik ki.

A majom a fejedben

Kara nemrég egy chatbeszélgetésében elmondta, hogyan találkozott ő az “instant gratifcation monkey”, avagy az “mostani móka majom” fogalmával – ő az a kis lény, aki mindannyiunk fejében ott tanyázik és olyasmikkel szórakoztat, hogy “persze, hát hogyne foglalkoznánk ezzel a fontos feladattal, csak előbb rápillantunk a Facebookra… és az instagramra… és talán twitterre… és talán megnézhetnénk egy véletlenszerű szócikket a wikipédián… vagy talán kettőt… és ha már itt vagyunk, kereshetnénk néhány vicces macskás videót is”.

Azt javasolja, hogy még a legnehezebb napjainkon is, amikor egyáltalán semmi erőt nem érzünk magunkban arra, hogy produktív napirendet állítsunk fel és az egész napunkat megtöltsük a hasznos munka periódusaival, vegyünk fel legalább egy-egy olyan teendőt a listánkra, amik közelebb visznek a céljainkhoz – és csak azután, hogy ezeket elvégeztük, adjuk át magunkat a “mostani móka majom” hívogatásának.

Tim Urban szórakoztató TED beszédét a halogatás pszichológiájáról (ami megismeretet az “instant gratification monkey”-val is), itt nézhetitek meg:

További hasznos tippek

További hasznos tippekkel szolgál a könnyebb koncentráláshoz Thomas, a College Info Geek bloggerének 5 Ways to Build Focus and Concentration c. videója, Dóri cikkében pedig a Pomodoro módszerről olvashattok.

Néhány tipp a fenti két forrásból:

  • Találj egy látványos módot az előrehaladásod követésére a projektedben hosszú távon
  • Mielőtt dolgozni kezdesz, igyekezd minimalizálni a zavaró tényezőket
  • Használj időzítőt és akár motiváló alkalmazásokat, amik jutalmaznak a koncentrálásért (pl. a Forest appot – ez a Pomodoro módszer remek párja lehet)
  • Amikor dolgozol, tarts kéznél egy jegyzetfüzetet, amibe feljegyezheted a hirtelen támadt ötleteidet – így nem kell megosztanod a figyelmed, hogy észben tartsd őket addig is, amíg az aktuális feladatodon dolgozol
  • Meditálj rendszeresen (akár csak néhány percet minden nap), hogy edzésben tartsd a koncentráló képességedet

A napirend kialakítása

Írtam az esti rutinokról, reggeli rutinokról, munkarutinokról. De milyen egy hatékony napirend, ami mindezt összefoglalja, hogyan áll össze a kép? Természetesen mindenkinek más, személyre szabottan eltérő lehet ez a rutin, és egyébként is csak egy “tankönyvi példa” – tökéletes napok ritkán adódnak, amikor minden zökkenőmentesen a terv és a rutin szerint halad.

Mindazonáltal ihletet adhat egy – legalább elmélti, alapként szolgáló – általános napi rutin megtervezéséhez, ha másoktól puskázunk.

Ez például Benjamin Franklin mindennapos rutinja:

Ez pedig egy gyermekeit otthon tanító anyuka napi rutinja:

Nektek milyen tippjeitek vannak egy hatékony napi rutin kialakításához?

Reklámok

Életmentő napi rutinok” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Nagyon tetszett a bejegyzés, igazán hasznos volt! Amint időm engedi, a videókat is megnézem.
    Te mikorra állítottad be magad számára az esti lefekvés időpontját? Én hiába akarnék alvásciklust vagy bármit számolni, mert a kislányom egy éjszaka többször is felsír, és megszakítja így… De azzal egyetértek, hogy jó lenne már azonos időpontban feküdni és kelni. Én is írtam már a blogomban arról, hogy miért érdemes korán kelni és időben feküdni. Most már csak gyakorolni kellene.

    • Örülök, hogy hasznosnak találtad! ^^
      9-kor kezdem az esti rutinomat, ami hot-spot takarítást, esti tisztálkodást-szépítkezést, bullet journalozást (naplózást, tervezést) tartalmaz. Ilyenkor már igyekszem képernyőnek (iPad, telefon, tévé) a közelében sem lenni. Aztán 10-ig olvasok az ágyban, 10-kor lámpaoltás. Legalábbis ez a cél. 🙂 És igyekszem visszaállni arra, hogy 6-kor keljek a férjemmel.

      • Jól hangzik! Én is igyekszem beállítani a 10 órát, csak gyermek mellett nagyon vonzó ötletnek tűnik az esti csendes órákat kihasználni a számítógépezésre. Csak aztán persze a pihenés látja kárát.. .Meg a reggeli ébredés.
        Majd esetleg beszámolhatnál, hogy milyen eredménnyel sikerült megvalósítani 🙂

      • Hú, de jò lenne ezt nekem is megcsinálni! Hosszú èvek óta küszködöm ezzel a problémával. Heti váltásban dolgozom ès sajnos a du.-os hèten már vissza is esek. SEGÌTSÈG! Úgy nèz ki lesz változás a munkahelyemet illetőleg. Csak az a problèma , hogy a vendègimnek sokszor a 4 ó. utáni időpontok jók ès ha nagy munka kell, tuti megint kèsőn vègzek.

      • Próbálj lefektetni egy “ideális nap” rutint, akár délelőttös-délutános hétre külön, és használd mankóként! Ha aznap nem jön össze, mert borul a beosztás (vagy csak úgy esel haza, hogy aaaaargh egy ágyra vágyom és semmi másra), ne ostorozd magad vele, de ha tudod, tartsd magad hozzá – nem baj, ha hosszabb-rövidebb időre kiesel, a rutinod visszavár. 🙂 (Most nálam is megint borult minden, mert hirrá meló van, szeptembertől új, könnyedebb beosztással, úgyhogy most kivárásra játszom, és szeptemberre tervezgetem az “ideális nap” beosztást.)

  2. “minden napunk napindító rutinjában kapjon helyet a következő hat dolog:
    csend (meditáció),
    pozitív megerősítések,
    vizalizáció,
    testmozgás,
    olvasás és
    írás,”

    Hű, a gyerekeink tudnak erről??? :-)))))))

  3. Nagyon hasznos poszt, és a videók is. Mindig kivételesen örülök, ha a rutinokról írsz. Én is ott tartok, hogy próbálok reggel és este is betartani egy rutint. A reggeli az már halad, viszont minden tiszteletem a tiéd, hogy el tudsz szakadni a géptől, mobiltól 9 körül 🙂 Számomra ez a neheze, pedig imádok olvasni is, és az tényleg sokkal jobb elalvás előtt.

  4. Mikor olvastam ezt a posztot rögtön az urban:eve blog flylady programja jutott eszembe, meg is akartam kérdezni, hogy ismered-e, aztán hirtelen megláttam a címkefelhőben😀 én hétfőn kezdem újra Lívia 30 napos rutinkiépítő programját, mert nagyon szétestek most a dolgok, de azért fejlődöm😀

    • Ismerem bizony! Sőt a hamarosan-projektjeim közt szerepel, hogy újra megpróbálkozzak a heti-havi rutinok kiépítésével. 🙂 Egyébként a bejegyzésben említett Marla Cilley az “igazi” FlyLady, akitől a program származik – Via oldalán egyébként sokkal alaposabban ki van dolgozva a rutinok lépésről lépésre betanítása, de ha olvasol angolul, Marla Sink Reflections című könyvét is nagyon jó szívvel ajánlom! (Meg a marlacilley címkét itt a blogon. :D)

  5. Pályakezdő munkanélküliként átérzem a helyzetet, hogy mennyire el tud veszni a rendszeresség a mindennapokból, a motivációval együtt. Azzal biztattam magam, hogy ha nekiállok angolt tanulni, akkor minden nap lesz kötelezettségem, feladatom és hasznosnak fogom magam érezni. De igazából nem kényszerít úgy mond semmire az, hogy angolt tanuljak, mert nem szükségszerű,hogy meglegyen belőle a nyelvvizsga. Úgyhogy az angolozás is kiesett a napjaimból :S Valamit kéne kezdeni magammal, mert jó ez a pihenés, és én is tartom bőven a sorozatmaratonokat, de tényleg jó lenne valami értelmeset csinálni.

    • Próbálj ki egy-két produktív órát reggelente, mielőtt átadod magad a “belső majmodnak”. 🙂 Én hihetetlenül produktívnak érzem magam már azokon a napokon is, amikor délelőtt egy-két órán át foglalatoskodom a kijelölt teendőimmel, és utána jöhet a mert-megérdemlem sorozatmaraton. 🙂

  6. Igazából teendőt minden napra kitalálok, akár házimunka, vagy elintézendő dolgok. viszont az a “bajom”, hogy ezek nem töltik ki az egész napomat. Elvégzem pár óra alatt és akkor onnantól megint kezdődik a tengés-lengés.

  7. Visszajelzés: Inspiring Clicks #2 – Április ’16 - Daily Dorothy

  8. Visszajelzés: Így edzek minden nap – Hasznos források | Kincsesfüzet

  9. Nos, én utálom a rutinokat. Nekem az az unalmas, lélekölő, agyzsibbasztó. Csak azért is megcsinálni valamit, mert “kell”? Akkor már ilyen erővel munkába is járhatnék…viszont tizenvalahány éve itthon vagyok, és szinte percekre sem unatkoztam SOHA! Hol táncolni jártam, hol műkorcsolyázni, hol harcművészkedni, terápiáztam vagy tanácsadást műveltem, vállalkozást vezettem, filmfesztiválokra és koncertekre jártam szakmailag, leforgattam 4-5 kisfilmet, most épp a 2.könyvemet írom egy csomó honlap, blog és FB csoport mellett amiket vezetek….soroljam még?! És emellett imádom a kedvenc sorozataimat, es igen tartok sorozatmaratonokat is a férjemmel, ha nagyon le vagyunk maradva, ill.rengeteget olvasok (120-150 könyvet évente).
    És ha ezek mellett tengeni-lengeni van kedvem, hát miért ne? Ha akarom, egy nap elolvasok egy vaskos regényt és közben jó nagyokat alszom, van, hogy hajnalban nézek sorozatot, mert túl korán ébredtem és éjszaka olvasok, mert izgat a könyv, mi ebben a bibi? Pont az a lényeg az otthonlevésben, hogy ezeket megtehetem! Amikor dolgozni jártam, én 8 óra munka után ugy ki voltam facsarva, hogy se egy mozi, se egy koncert, se edzés, se semmi, csak dőlés be az ágyba a másnapi rabszolga munkához. 😦
    Szóval csak kreativitás kell és olthatatlan kiváncsiság a dolgok iránt, mindjárt nincs ideje az embernek unatkozni. 😀
    Az egyetlen, amiben elismerem a rutin létjogosultságát, az a testedzés! Ott kell és abban köszönöm is a tippjeidet!
    Amúgy érdekes a cikked és elnézést, ha megosztó vagyok, de örülök, ha én is elmondhatom a véleményem. 🙂

    • Persze, hogy elmondhatod, és nem vagyunk egyformák. 🙂
      Megmondom őszintén, ha én is éreztem volna azt a határtalan inspirációt, kreativitást és kíváncsiságot, amit gondoltam, hogy majd érezni fogok, ha már nem kell a napi 9 óra munka + 3 óra ingázás terhét nyögni, akkor nem is álltam volna neki rutinok után kutatni. 😀 Persze az sem csoda, ha majd’ 30 év töretlen “napi robot” után (mert ugye a munkás évek előtt iskolába, azelőtt meg óvodába kellett felkelni minden nap :)) ez a hirtelen jött néhány hónap szabadság úgy fejbevágott, hogy depresszió lett belőle inkább, nem inspiráció. 😛
      Ha van lehetőségem hosszabb időt itthon tölteni, valószínűleg magától is elmúlik ez a bénultság, az új helyzet nyomasztó volta, és úgymond megtelik élettel az életem, de tudtam, hogy anyagi okokból nem hogy örökké, de még fél évig sem nagyon tarthat el ez a nagy, büntetlen szabadság, ami persze újabb nyomást adott a dologhoz, miszerint “ki tudja, mikor lesz újra olyan, hogy hónapokig nincsenek kötelezettségeid, tényleg úgy akarod eltölteni, hogy tizenegyig alszol, este hatig a kanapén fekszel és nézed a Star Trek és a Csillagkapu nyolcvanadik ismétlését a tévében, aztán megöleled a munkából hazaérő férjed, és visszafekszel az ágyba?!”.
      Tényleg jó lenne, ha a szenvedélyem töltené meg tartalommal a napokat, de ha ez nem adott, akkor még mindig jobb, ha a reggeli rutinom az, ami “rávesz”, hogy inspiráló videókat nézzek, jegyzeteket készítsek, színezővel foglalatoskodjak, szépírást gyakoroljak, stb, az esti rutinom, ami “rábír”, hogy olvassak, naplót írjak, és a munkarutinom rugdos ki a bénult semmittevésből és vesz rá az alkotásra, és szerepel a teendőlistámon, hogy legalább annyi időre lépjem át a küszöböt minden nap, amíg szívok pár szippantás friss levegőt és látom a napot. 🙂
      Nem kell élni ezekkel az ötletekkel annak, aki úgy érzi, hogy visszalépés volna – de segíthet annak, akinek, mint nekem, az adott élethelyzetében ez előrelépés.

  10. Visszajelzés: Hogyan tervezz #5 – Hétköznapi időnyerő: A rutinok | Anyu tervez

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s