Grafológia rovat – A grafológus képzés

A grafológia sokáig mellőzött, sarlatánságnak bélyegzett tudományág volt, de még ma is sok félreértés övezi. Ezért grafológusommal, Hegedüs Renivel arra gondoltunk, talán sikerül eloszlatnunk néhány tévhitet vagy megvilágítani néhány rejtélyt azzal, ha bemutatjuk a grafológia oktatásának folyamatát.

A grafológia képzés

Reni a 2009-ben induló grafológia képzésen szerzett képesítést, amelynek a Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kara adott otthont. Bár az egyetem épülete csak helyszín volt, az oktatás szervezője azonban fontosnak tartotta, hogy felsőoktatási intézményben folyjon a kétéves képzés, ami felsőfokú OKJ képesítést ad.

Az oktatás intenzív és műhely szemleletű volt, hiszen kis csoportlétszámmal, nagyjából 8-10 résztvevővel indult. A levelező rendszerű képzés során havonta egyszer vagy kétszer, alkalmanként reggeltől estig tartó oktatási napokon találkoztak a résztvevők. Bár tantárgyakról nem kifejezetten beszélhetünk, hiszen az összefonódó témaköröket sem különböző oktatók, sem szigorú órarend vagy éles témaköri határok nem választották el, a képzés anyaga mégis szigorú, központi szabályozásoknak megfelelő keretek köztött maradt.

Az iskola négy félévének mindegyike egy-egy alapvető modult ölelt fel a grafológia elméleti és gyakorlati oktatásában. Ezek a modulok és a bennük foglalt tananyag egységes valamennyi grafológia képzés folyamán, így nincs olyan okleveles grafológus, aki nem találkozott ezekkel a tanulmányai során. Az első félévben a résztvevők a grafológia története mellett az úgynevezett grafikumokkal ismerkedtek meg – ez jelent minden olyan jelet, ami nyomot hagy a papíron (az írás mellett ide tartozik például a gyermekrajz vagy a firka is), és foglalkoztak az írás körülményeivel is. A második szemeszter során a grafikumok elemzése volt a téma, tanultak az íráskép sajátosságairól, kiugró jeleiről, azok felismeréséről és magyarázatáról. A harmadik félév témája a grafikumok szintézisének előkészítése volt, azaz górcső alá vették, milyen tényezők befolyásolhatják az írást, beleértve a külső, környezeti tényezőket, de a belső, pszichológiai, érzelmi tényezőket is. A negyedik félév során a grafikumok szintézisével foglalkoztak, ami magában foglalt egy nagyon komoly pszichológiai ismeretanyagot is.

A grafológia képzés során minden félév a következő félév anyagának áttekintésével, egy féléves órarend felvázolásával kezdődött, és modulzáró vizsgával végződött, hiszen a továbblépés feltétele volt a számadás az előző félév anyagából.

Az oktatás során nagyon nagy hangsúlyt fektettek a gyakorlatra is. A műhelymunka a tanfolyam idejének mintegy 40-50%-át tette ki, amelynek során egyaránt foglalkoztak az oktatók és a hallgatók által hozott írásmintákkal, de a helyszínen papírra vetett mintákkal is – és kis létszámú képzés lévén, senki nem menekülhetett azelől, hogy vizsgálóból egyben alannyá is váljon.

A képzés során nagy hangsúlyt fektettek az átfogó, holisztikus szemléletre, hiszen az írást nem lehet egyfajta “szótárral” használni – ugyan a legtöbb jelnek van önálló jelentése (bár egy jel sosem jel és az összefüggéseiből kiragadva nem, vagy csak nagyon óvatosan értelmezhető), de az írás mindig csak egységes, összefüggő egészként vizsgálható csak. Így a grafológus hallgatóknak az elemzés terjedelmes ismeretanyaga mellett egy rendszerszemléletű látásmódot is el kellett sajátítaniuk.

Szakdolgozat és vizsga

A képesítés megszerzéséhez a grafológus hallgatóknak a záróvizsga előtt egy szakdolgozatot is el kellett készíteniük. A szakdolgozat szabadon választott témában íródott egy grafológus, mint külső konzulens szakértő felügyeletével, ami azonban minden hallgatóval szemben elvárás volt, hogy a dolgozatnak legalább három írásminta elemzését kellett tartalmaznia, emellett pedig legalább két írásazonosítási témakört is fel kellett dolgoznia.

A négy szemeszteres képzést lezáró kétnapos vizsgán a grafológus hallgatóknak a szakdolgazatuk megvédése mellett elméleti és gyakorlati tudásukról is számot kellett adniuk. A vizsga első napján írásbeli, tisztán gyakorlati vizsga folyt, ahol adott írásmintákon kellett mérést és elemzést végezni. A gyakorlatban természetesen rengeteg elméleti kérdés is megjelent, mint például a grafológusok szigorú etikai kódexéből vett buktatók, amelyeket egy grafológusnak ismernie kell, ha munkája során nem szeretné a kizárást és diplomája elvesztését kockáztatni (pl. milyen szülői engedélyekkel elemezhető egy kiskorú írása, stb.). A vizsga második napján a négy alapmodulra épülő 80 tételes elméleti záróvizsga mellett a szakdolgozatok védésére is sor került.

A grafológiai alapképzésen túl

A végzett okleveles grafológusoknak is lehetőségük van szakmájukon belül továbbfejlődni illetve egyes szakterületekre szakosodni. A különböző plusz modulok anyaga általában 60 órás tanfolyamokon sajátítható el.

Reni például az alapképzésen túl elvégezte a rezonometriai elemzést oktató modult is (a rezonometriai elemzéssel kapcsolatos élményeimről itt írtam korábban), ami a Dr. Szidnai László kutatásain alapuló, objektív, különleges mérőmódszerrel dolgozó irányzat. Ezen kívül részt vett a tanácsadás modul oktatásán, ami a segítő szakmák módszertanával foglalkozik, de a jövőben szeretne a pályaorientáció irányába is szakosodni.

A grafológusok előtt áll még az írásazonosítás szakiránya is. Míg a grafológia az emberi lélekkel, az írás lelki hátterével foglalkozik, addig az írásazonosítás tényszerű, igaz-hamis kédés, ami főként a kriminalisztikához kapcsolódik, például egy aláírás eredetiségének vizsgálatával, vagy annak eldöntésével, hogy két írásminta egyazon kéztől származik-e. Bár az írásazonosítás a grafológiai alapképzés része, és így bármelyik okleveles grafológussal előfordulhat, hogy a területi bíróság eseti írásszakértői munkára jelöli ki őket, de ez ritka eset, hiszen általában az igazságszolgáltatás is szívesebben kér fel ebbe az irányba szakosodott grafológusokat.

A grafológiai munkához természetesen kapcsolódhatnak olyan továbbképzések is, amelyek nem szigorúan grafológiai témájúak. Ilyen volt például a Reni által is elvégzett lélekrajzelemzés kurzus, amely minden segítő szakmában dolgozónak ajánlott (grafológusoknak, pedagógusoknak vagy orvosoknak ugyanúgy, mint pszichológusoknak vagy tanácsadóknak), és a pálcikarajzokban akaratlanul megmutatott lelki hátteret vizsgálja.

Ha többet szeretnétek megtudni a grafológia oktatásról, keressétek a Lukács Oktatási Központ vagy a Grafológiai Intézet honlapját!

[Ez a cikk a Hegedüs Grafológia és a Kincsesfüzet blog együttműködésében készült.]

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s