GYELV elemzés – üzleti stratégia önmagunkhoz

Az iskolai zaklatás kapcsán leírt pirospontos és feketepontos összehasonlítási csapdákról jutott eszembe, hogy írja a GYELV (angolul SWOT) elemzésről. Ezekbe a csapdákba az esik bele, aki nem tudja vagy nem akarja őszintén értékelni önmagát és a környezetét – attól függően, hogy pirospontokat feketepontokat szeretne-e gyűjtögetni, figyelmen kívül hagyja a saját vagy mások erősségeit vagy gyengeségeit. Egy jó módszer lehet erre az egyszerű, és mégis hatékony GYELV elemzés.

Lássuk a száraz definíciót:

“A SWOT elemzéssel feltérképezhetjük egy piac, iparág, üzlet, termék, szolgáltatás stb. piaci életképességét, illetve megismerhetjük, hogy mely feladatok a legfontosabbak stratégiai szempontból. Leggyakrabban az üzleti terv részét képezi: bankok, vagy befektetők számára készül, hogy látható legyen az üzleti tervben, mik a megtérülés esélyei, arányai.”

(Forrás: Wikipédia)

A gyakorlatban a GYELV elemzés nem más, mint egy 2×2-es táblázat, amely a következő négy mezőből áll:
Erősségek———GYengeségek
Lehetőségek——Veszélyek

Azaz felsoroljuk a külső (adott, általunk nem befolyásolható környezeti) és belső (önmagunkból fakadó vagy a hatáskörünkbe tartozó) tényezők közül a pozitívakat és negatívakat egyaránt. Ezt a módszert természetesen nemcsak üzleti projektekhez, de személyes célokra is használhatjuk. A GYELV módszer segíthet, hogy tisztábban lássunk, és rákényszerít, hogy ne hagyjuk elsikkadni azt az oldalt sem, amelyikre ösztönösen kevesebb figyelmet fordítanánk, mert nem merünk szembenézni a gyengeségeinkkel, vagy éppen ellenkezőleg, nem merjük felvállalni az erősségeinket – nem vesszük komolyan a bennünket körülvevő veszélyeket, vagy ellenkezőleg, nem fordítunk elég figyelmet a lehetőségekre.

Hogyan készíts GYELV elemzést?

Fogalmazz meg egy projektet, egy célt, amit el akarsz érni. Ezután végy egy minél nagyobb lapot, oszd fel négy részre, és a mezőket töltsd fel ötletekkel:
Mik az erősségeid, a jó tulajdonságaid, a tehetségeid, amik támogatják ezt a projektet?
Mik a gyengeségeid, a hiányosságaid, amik akadályozhatnak a megvalósításában?
Mik a lehetőségek, a környezetedben milyen tényezők, emberek, szervezetek, források, események hathatnak pozitívan a projektedre?
Mik a veszélyek, milyen környezeti tényezők veszélyeztethetik a projektedet, akadályozhatnak a célod elérésében?
Szánj időt az ötletelésre, és arra is, hogy átolvasd, megemészd mindazt, amit összegyűjtöttél.

Hogyan tovább?

A GYELV elemzés segít tisztán látni, de ahhoz, hogy valóban hasznos legyen, fel is kell használnod az eredményét.
Hogyan tudod a leghatékonyabban latba vetni az erősségeidet?
Mit tudsz tenni, hogy a gyengeségeid ne akadályozzanak? Például képezheted magad a témában, vagy segítséget kérhetsz valakitől, aki bír azokkal a képességekkel, amikkel te nem.
Melyik lehetőségek a legígéretesebbek? Melyikekkel fogsz élni és hogyan?
Mi lesz, ha a veszélyes tényezők működésbe lépnek? Milyen B tervvel készülsz, hogy a vészhelyzetek ne legyenek olyan vészesek?

Advertisements

GYELV elemzés – üzleti stratégia önmagunkhoz” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. Visszajelzés: {Vigyázz! Kész! Posztolj!} – Idegesítő szokások | Kincsesfüzet

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s