Az alvásciklusom és én

A hétvégén írtam arról, hogy áttértem a korábban kelésre. Nem könnyű ez nekem, mivel, ahogy szintén írtam, több mint húsz éve már pontban 6.00-kor kelek – egy ilyen stabil ritmust nem könnyű felborítani.

Erről eszembe jutott, hogy írjak kicsit az alvásciklusokkal kapcsolatos tapasztalataimról.

A meditáció kapcsán már írtam a tudatszintekről, az éber állapottól egészen a mélyalvásig. Alvás közben a könnyű alvás és a mélyalvás szintjei váltogatják egymást.

Néhány évvel ezelőtt kezdtem el alvásciklusos ébresztő órával aludni. Ez a telefonra letölthető alkalmazás, a Sleep Cycle annyit tesz, hogy miközben az ágyban magam mellett tartom a telefont, alvás közben a mozgásomon keresztül figyeli az alvásom ritmusát – most épp mozdulatlanul fekszem mélyalvásban, vagy mocorgok és forgolódok egy könnyebb, felületesebb alvásciklusban? Az alkalmazás egy beállított legkésőbbi időpont (pl. 6.00 vagy az újabb szokásaim szerint 5.30) előtti 15-30 percben akkor kezd el finoman zenélni, amikor érzi, hogy felületesebben alszom, forgolódok, az ébrenlét határán vagyok. Így ahelyett, hogy kirántana a mélyalvásból, finoman kivezet az éber állapotba. Ez öt-tíz perceket ad hozzá a reggelemhez, mivel nem úgy ébredek, mint akit fejbe kólintottak, hanem szinte úgy, mintha magamtól ébredtem volna fel.

Az alkalmazás lehetővé teszi azt is, hogy utólag egy grafikonon megnézhessem, hogyan telt az éjszakám, mikor voltak nyugodt, mélyalvással töltött időszakaim, és mikor forgolódtam, mocorogtam, egyensúlyoztam az alvás és ébrenlét határán. Ezáltal nagyon érdekes jelenségre figyeltem fel.

Egyetemista és főiskolás koromban mindig ragaszkodtam hozzá, hogy ha korábban kell kelnem, mert tanulnom kell az aznapi vizsgára vagy zárthelyi dolgozatra (hiszek a rövidtávú memória hatalmában…), akkor pontban 4.00-ra húzzam fel az órát. Nem fél négyre, nem fél ötre, nem ötre, hanem pontosan hajnali négy órára. Ez nem a tanulásra szánt idővel vagy az anyag mennyiségével volt összefüggésben, hanem egyszerűen két időpontot tudtam elképzelni a felkelésre: 6.00 vagy 4.00.

Mióta figyelem az alvásciklusaimat, rádöbbentem, hogy szinte kivéltel nélkül minden hajnalban négy órakor van egy kiugró tüske a diagramomban, egy aktív időszak, amikor egészen közel vagyok az ébrenléthez. Így valóban, 4.00-kor sokkal könnyebben ébredek, mint 3.45-kor vagy 4.15-kor.

Nem vagyok persze szakember, és utólag lehet vitatkozni rajta, mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás, de én úgy gondolom, hogy volt valami ösztönös beleérzés abban, ahogy ragaszkodtam a négy órás ébresztőhöz.

Nektek volt már érdekes tapasztalatotok az alvással?

Reklámok

Az alvásciklusom és én” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Nekem nincs ciklusos ébresztőm, de pl. én mindig félig felébredek az óracsörgés előtti 5-10 percben amióta az eszemet tudom, és akkor is így van ez ha nem egy időpontban kelek egész héten, hanem valamikor korábban kell, de valamikor ráér később is. Az más kérdés hogy képes vagyok 5 percre is visszaaludni, de én megébredek :) Max akkor nem ha nagyon fáradt vagyok és akkor az ébresztő zenémben már az ének is elindul és arra eszmélek :D Azt olvastam, hogy ilyenkor a belső biológiai óra az ami megébreszti az embert, mert tudod hogy hánykor kell kikászálódnod az ágyból.

    • Nagyon jó képesség! Nekem csak néha sikerül ilyet produkálnom, de tudom, hogy van, akinek ilyen jól fejlett a belső órája. Sőt agykontroll tanfolyamon úgy tanultuk, hogy ez gyakorolható, fejleszthető is, én nem feküdtem rá erre. A mi családunkban a kutya bír ilyen jól kalibrált órával, az 5.30-at és a 20.00-t igazíthatnánk is hozzá.

  2. Én is ugyanígy vagyok. Csörgés előtt 5 perccel magamtól felébredek :) és akkor nagyon frissen ébredek. Viszont ha a párom állítja be magának az ébresztőt, nekem meg nem kell időre mennem, akkor nem ébredek fel magamtól előbb, és tiszta kómás leszek egész nap :)

  3. Kipróbáltam ezt a SleepCycle-t, és érdekes tapasztalatom volt vele. Minden egyes alkalommal fél órával korábban ébresztett a megadott időpontnál. Nagyon felületesen alszom, forgolódom, van hogy nem is tudok aludni egész éjjel, vagy csak szundítok egy kicsit… Ilyen szempontból egyáltalán nem vált be, mindig tiszta kóma és ideges voltam, hogy még fél órát forgolódhattam volna.

    • Én is jártam már így, a legszebb, amikor fél órával korábban a kedves kioson pisilni, és amikor visszaér, én arra ébredek, hogy az egyik oldalon bevágódik mellém az ágyba a szeretett férfitest, a másikon pedig zenélni kezd az ébresztő. :P
      Viszont lehet állítani az időintervallumot, én 15 percre állítottam át, de azt hiszem, lehet még szűkebbre is, így nem tud bosszantóan korán ébreszteni. Azóta nagyon jóban vagyunk. :)

  4. Nagyon megtetszett ez a Sleep cycle, mindjárt le is töltöm, kipróbálom. :)
    Amúgy rám teljesen igaz a mondás, hogy “az ember átlag alvásideje: még 10 perc…”. :)
    Nekem amúgy nem is az ébredés megy nehezen, hanem az időben elindulás. Valahogy mindig reggel jut eszembe, hogy még mi mindent lehetne itthon át- és kipakolni, az elmosogatottakat elrakni… hiába mondom magamnak, hogy megvár estig… Ezért is próbáltam már előbb kelni, és, mert szerintem “egészségtelen azonnal felkelni”, a szundin kívül vagy 4 plusz ébresztést is beállítottam… De egyenlőre még nem sikerült elkapnom azt az időpontot, amikor fel is kelek időben és még el is indulok…

    • A Sleep Cycle-ben még azt is szeretem, hogy barátságos a szundi módja – csak meg kell emelni a telefont, visszatenni, és már szundizik is. :)
      (Az egyik felejthetetlen pillanat volt, amikor a kedvesemet ébresztettem, mellé bújva, cirógatva, ő pedig álmosan kinyúlt, becsúsztatta a tenyerét a fejem alá, megemelte, és visszatette a párnára. :D Csak én mondjuk nem szundi módba, hanem fetrengő röhögés módba kapcsoltam tőle. :P)
      Az időben indulás nekem sem erősségem, mert indulás előtt negyed órával keltem a párom, és olyankor még visszabújok hozzá, elkezdünk beszélgetni, és nagyon elmegy az idő. De nem bánom, nagyon szeretem ezeket a reggeli szeánszainkat. :)

  5. Hű, ez a dolog nekem is tetszik. :) Rákeresek, hátha van ilyen windowsos telóra is. :)

    A biológiai óráról… Ha nagyon akarok, szerintem én is fel tudok ébredni. Év közben sokszor van, hogy 7-re kell mennem, és akkor már azért brutál korán szól az ébresztő, én meg nem akarom felébreszteni szegény páromat. Ha ez még este tudatosul bennem, akkor én is felébredek pár perccel az óracsörgés előtt, pedig máskor van, hogy sokkal később sem ébrednék magamtól. Timi, az agykontrollosoknak igazuk van szerintem, biztos lehet ezt még tovább fejleszteni. ;)

    Ja, apropó… megyek agykontrollra én is. ;)

  6. Azta, nagyon jó ez az alkalmazás, és olvasni, hogy neked is jót tett, na az még jobb. :) Szeretem, mikor jó a visszajelzés valamiről. Te androidos telefonra töltötted le? Ha nem, akkor nem tudnád megmondani kérlek, hogy androidosra lehet-e? :)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s