Meditáció kezdőknek, lépésről lépésre – 1. rész

Ditta autodidakta módon meditálni tanul és a tanácsomat kérte, nekem pedig jól jönne egy újrakezdő tréning, ezért úgy gondoltam, összeszedem a tapasztalataimat a témában, remélve, hogy tudok egy kis segítséget nyújtani azoknak, akik Dittához hasonlóan önállóan szeretnének megtanulni meditálni.

Alapfogalmak, avagy meditációs mi-micsoda

Relaxáció – a relaxáció ellazulást jelent, és olyan módszert értünk alatta, ahol a kedvező testi állapot előidézésével, a testi ellazulással lelki problémákat oldunk meg

Meditáció – a meditáció elmerülést jelent, olyan lelki, szellemi elmélyülést, amelynek során hozzáférhetünk tudatunk mélyebb rétegeihez

Én a két fogalmat felcserélhetően használom, hiszen a kétféle folyamat egymással kölcsönhatásban, egymást erősítve megy végbe.

Vizualizáció – a vizualizáció belső képi megjelenítést jelent, ez a képzelet játéka, amellyel lelki szemeink elé idézünk dolgokat. Amikor azt mondom: vizualizáció, én általában ide értem a többi érzék bevonását is a képzeletbe, a hallást, a szaglást, az ízlelést, a tapintást.

Én agykontroll és agykontroll-közeli tanfolyamokon tanultam a meditációs technikát, amelyben nagy szerepe van a képzeletnek. Minden bizonnyal léteznek más technikák is, én ezt ismerem, ezt használom, erről fogok írni.

Agyhullámok – mint minden fizikailag létező dolognak, agyunknak is van egy rá jellemző rezgése. Ezek a rezgéshullámok vagy agyhullámok más hullámokhoz (pl. rádióhullámok) hasonlóan a frekvenciával (Hertzben) és az amplitúdóval (a kilengés mértékével) határozhatók meg és egzakt módon mérhetők. Agyunk különböző állapotait aszerint különböztethetjük meg, hogy jellemzően milyen agyhullámokat mérhetünk az adott állapotban.

Béta szint – az az éberségi szint vagy tudatállapot, ahol jellemzően béta agyhullámok (15-40 Hz) mérhetőek. Ez az éber, aktív, kifelé figyelő állapotunk.

Alfa szint – az a tudatállapot, ahol jellemzően alfa agyhullámok (9–14 Hz) mérhetőek. Ez az ellazult, álmoskás, befelé figyelő állapotunk, amit jellemzően elalvás előtt vagy után, vagy meditáció során tapasztalhatunk.

Téta szint – az a tudatállapot, ahol jellemzően téta agyhullámok (3,5–7 Hz) mérhetőek. Ez a könnyű alvás vagy a mély meditáció állapota.

Mélyalvás – az a tudatállapot, ahol jellemzően delta agyhullámok (1,5–4 Hz) mérhetőek.

Az agyhullámokkal és tudatállapotokkal kapcsolatban két dolgot tartok fontosnak megragadni.

Az egyik az, hogy amint látható, a tudatállapotok egy folyamatos skálán helyezkednek el, nincsen köztük szilárd választóvonal. Ezért ne várjuk el, hogy meditáció közben mitegy felgyullad egy jelzőlámpa, megszólal egy kis csengő, vagy bármilyen egyéb egyértelmű jelző mutatja, hogy bingó, elértük az alfa szintet. Ez egy folyamatos, fokozatos és természetes átcsúszás az éber, kifelé figyelő tudatállapotunkból az ellazult, befelé figyelő állapotba.

A másik pedig az, hogy a meditációval elérni kívánt tudatállapot tulajdonképpen természetes, jól ismert élmény. Átéljük minden reggel és minden este, amikor még nem jutott eszünkbe vagy már félretettük a hétköznapi dolgok, teendők gondolatait, és egy picit befelé figyelünk, ábrándozunk, jobban tudatában vagyunk testünknek, saját belső – testi és lelki – működésünknek. Ezt éljük át akkor is, amikor egy fárasztó nap után hazaérve a munkából lerogyunk a fotelbe és néhány percig semmit de semmit nem csinálunk, csak lehunyt szemmel pihenünk és nagyokat szuszogunk, mielőtt egy picit összekapjuk magunkat és nekilátunk a házimunkának. Az alfa tudatállapot tehát nem valami misztikus, elvont dolog, amivel most fogunk először találkozni, hanem egy természetes élmény, amit napjában legalább kétszer átélünk. Megtanulnunk csupán azt kell, hogyan segíthetjük elő tudatosan, hogy éber állapotból eljussunk az ellazult, meditatív állapotba, és hogy a passzív, “puszta” pihenésen és feltöltődésen túl hogyan használjuk ki még jobban agyunknak ezt a fogékonyabb állapotát.

Kezdetnek tehát áttekintettük a fontosabb fogalmakat a meditációval kapcsolatban, a legközelebbi alkalommal pedig bővebben írok arról, hogy pontosan hogyan érdemes nekivágni a relaxációnak.

Advertisements

Meditáció kezdőknek, lépésről lépésre – 1. rész” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Ó, de kis ügyes vagy, hogy ennyi mindent összegyűjtöttél! 🙂

    Ez a megállapítás az alfáról, miszerint nem kell valami csodával határos dolgot várni, egyébként egész megnyugtató.

  2. Számomra az alfa állapot egy nyugodt, harmonikus állapot. Nehéz időszakokban is alfában találok egy kis feltöltődésre, regenerálódásra megnyugvásra helyet. Szeretek meditálni és engedem, hogy szárnyaljon a fantáziám, jönnek a jobbnál jobb ötletek is ilyenkor. 🙂 😉

    • Nekem különböző gyakorlataim vannak. Van, hogy kifejezetten feltöltődésért meditálok, viszont ha ötletelek, akkor a Peter Kline: Zseninek születtünk c. könyvében leírt írás&relaxáció gyakorlatot használom (egyszer majd írok róla bővebben), vagy elmetérképezek. Oké, én alapvetően író típus vagyok, én szinte minden írással oldok meg, a feszültség levezetését is.

  3. Visszajelzés: Fél éves a Kincsesfüzet « Kincsesfüzet

  4. Visszajelzés: Az alvásciklusom és én | Kincsesfüzet

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s