Edward de Bono – A kreatív elme

Edward de Bono, máltai orvos és feltalálő alkotta meg a laterális gondolkodás fogalmát, amelynek lényege, hogy úgy sarkallja munkára és használja fel az elme kreativitását, hogy megszokott gondolatokat helyez teljesen új, váratlan aspektusokba, kizökkenti a gondolkodást a bevált logikus, lineáris menetéből, hogy új ötleteket generáljon.

A kreatív elme c. könyve 62 gyakorlatot tartalmaz, amelyek között vannak a kreativitás “edzését”, fejlesztését célzó “agytorna” gyakorlatok, ötletelési és problémamegoldási technikák és alkotó játékok is. A gyakorlatok véletlenül kiválasztott szavakra alapulnak, ezek kiválasztásához segítséget ad a könyv, de szerintem megoldható egyszerűen úgy, hogy felcsapunk egy szótárt vagy könyvet és csukott szemmel rábökünk egy szóra – mivel főnevekkel könnyebb dolgozni, ezért alakítsunk át minden szót főnévvé.

Agytornaként szolgálnak például a csoportosítás, különbség keresés, listaírás, kombinálás jellegű feladatok. A problémamegoldást az irányított ötletelés jellegű gyakorlatok támogatják. Az alkotó kreativitást serkentik például a véletlen szavak mentén történő különböző történetírás gyakorlatok.

Ízelítőül hoztam néhány példát (a feladatok Edward de Bono – A kreatív elme c. könyvéből származnak, a megoldások tőlem).

54. játék – háromszög

1. Válassz öt véletlen szót!
2. Válassz ki ezek közül hármat, ezek képezik a háromszöget. A másik kettőt ne használd!
3. A kiválasztott három szó a háromszög egy-egy sarkán van, és viszonyulnia kell a másik kettőhöz.
4. Indokold is meg a kapcsolatot!

Hat véletlen szó: trágya, káposzta, vég, lepedő, sárkány
Három választott szó: trágya, káposzta, sárkány
Összefüggések:
… a káposzta akkor nől nagyra, ha jól trágyázott a föld
… van olyan hitvilág, ami szerint csak a fiúkat hozza a gólya, a lányok a káposztaföldön teremnek – ezeket a lányokat viszik el ifjú korukban a sárkányok
… ha a sárkányok parazsat esznek, nem valószínű, hogy a trágyájuk jó a földnek

1. játék – véletlen input

1. Határozd meg a célt pontosan, azután koncentrálj erre a célra! Miben és miért akarsz új kreatív ötleteket?
2. Válassz egy véletlen szót!
3. A véletlen szó felhasználásával alkoss új ötleteket a meghatározott cél szerint!

Célom: gazdagabbá, érdekesebbé és népszerűbbé tenni a blogomat.
Véletlen szó: szakáll
Ötletek:
… “szakállas vicc” – régi, bevált témákat is feldolgozni – nem mindig a forradalmian új a jó
… a férfiakat se hanyagoljam el!
… összefüggő, sűrű, rendezett legyen a blog, mint egy szép szakáll
… bölcsességek gyűjtése

21. játék – regényírás

1. Válassz négy véletlen szót, egyenként egymás után! Mindegyik véletlen szót akkor kell felhasználnod, amikor kiválasztottad, ne válaszd ki őket egyszerre!
2. Az első véletlen szó a regény cselekményének helyszínét jelenti.
3. A második véletlen szó a regény különféle szereplőire utal.
4. A harmadik véletlen szó a regény cselekményének kulcsszava.
5. A negyedik véletlen szó a regény végkifejletét jelzi.

1. véletlen szó (helyszín): sebhely
… Háborús helyzet, egy világégés (pl. atomháború) utáni világban játszódik, ahol egy sebhelyes arcú renegát magányosan kóborol a kietlen vidékeken.

2. véletlen szó (szereplők): gép
… A világégés után már alig maradtak működő gépek, azokat is babonák és félelmek övezik. A renegát talál egy éppenhogy működő szerkezetet, egy rádiót, ami bizonytalan, nehezen kivehető, recsegő jeleket vesz valahonnan a távolból. A renegát olyan magányos és annyira elszakadt a társadalomtól, hogy a szerkezetben, és a belőle jövő hangokban társra, barátra talál.

3. véletlen szó (cselekmény): fürdő
… A magányos vándor és furcsa “barátja” elérkeznek egy oázisba, egy nyüzsgő városba, ahol a társadalom még valamelyest fennmaradt. Itt az emberek egy része kineveti a bolond embert, aki egy alig működő gépet annyira a szívébe zárt, mások pedig mohón lecsapnának a portékájára, mert értékesnek tartják.

4. véletlen szó (végkifejlet): teszt
… A vándornak ki kell állni a próbát, hogy vajon hűséges marad-e “barátjához”, vagy hagyja, hogy az emberek véleménye, mások gúnyolódása vagy kapzsisága befolyásolják az életét. Végül a vándor “bajtársával” visszatér a pusztaságba, mert úgy érzi, hogy így maradhat hű önmagához.

Véleményem szerint ha megvenni nem is, de kikölcsönözni megéri a könyvet, átfutni, kipróbálni a gyakorlatait, és ha ráérzünk az ízére, már magunknak is ki tudunk találni efféle kreatív játékokat, és előkapni valami ötletes technikát a zsebünkből, ha kreatív munkára van szükségünk, vagy csak kicsit tornáztatni szeretnénk az elménket.

Advertisements

Edward de Bono – A kreatív elme” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Hú, ez a regényötleted tetszik. 🙂 Kicsit Robinson Crusoe, kicsit egy ismerős számítógépes játék, kicsit háború – és ez így együtt még érdekes is, pedig egyik téma sem éppen új.

    Jópofa lehet ez a könyv – ha végzek a mostanival, szerintem ezt is megnézegetem.

    • Nekem is tetszik, egész jó lett, főleg hogy tényleg véletlen szavak mentén készült, és különösebb átgondolás nélkül. Nem mondom, hogy valaha is kezdek vele bármit, de szerintem simán elférne egy ilyen regény a könyvesboltok polcain. 😉

      Jópofa egyébként a könyv, érdekes gyakoraltok vannak benne. Olyan szempontból, hogy levenni a polcról és fellapozni egy-egy gyakorlatért, jó volna itthonra, de nagyon drágán adják szerintem. Úgyhogy marad a sűrű könyvtárba járás. 🙂

  2. Visszajelzés: Létezik ihlet… « Kincsesfüzet

  3. Visszajelzés: Novemberi regényíró kihívás – vágj bele! « Kincsesfüzet

  4. Visszajelzés: Írói kihívások – A laterális gondolkodás | Kincsesfüzet

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s